به سازی و مقاوم سازی ساختمان ها
30
سپتامبر

به سازی و مقاوم سازی ساختمان ها

به سازی و مقاوم سازی از اصولی بنیادی در علم مهندسی است . همان طور که از نام این عمل پیداست ، عملی است جهت افزایش استحکام بخش های مختلف ساختمان که باید توسط مهندسین و متخصصین ، انجام شود . حساسیت این کار ، به دلیل اینکه از جمله موارد اصلی و بنیادی در ، ساخت ساختمان است و پایه ی ساختمان محسوب می شود ، بسیار حائز اهمیت است . در ادامه این مطلب به آشنایی بیشتر با به سازی ساختمان و انواع روش های می پردازیم .

 

به سازی و مقاوم سازی ساختمان : 

منظور از مقاوم سازی یک ساختمان ، در زبان تخصصی مهندسی ، بالا بردن توان و استحکام و مقاومت یک ساختمان در برابر نیرو ها ی وارده به آن است ؛ اگر کمی دقیق تر و علمی تر به این واژه بنگریم ، متوجه خواهیم شد که واژه مقاوم سازی ، زیاد برای این منظور مناسب نمی باشد ؛ اما علت چیست ؟ به عنوان مثال وقتی از مقاوم سازی یک ساختمان صحبت می کنیم ، به طور کامل نمی توانیم ساختمان را در برابر نیرو های وارده و بر آمده از زمین لرزه ، مقاوم سازی کنیم ، بلکه تنها باعث بالا رفتن بهبود عملکرد اجزای ساختمان ، در برابر زمین لرزه می شویم ؛ بنا بر این ، واژه ی « به سازی » و به طور تخصصی تر برای زمین لرزه ، واژه ی « به سازی لرزه ای » ، مناسب تر می باشد .

اما هدف از به سازی چیست ؟ همان طور که در بند قبل عنوان کردیم ، هدف اصلی از به سازی ، بهبود عمل کرد اجزای ساختمان است . به سازی و مقاوم سازی به طور کلی ، موجب می شود تا ساختمان و اجزای تشکیل دهنده آن ، قادر به تحمل و انجام وظایفی باشند که قبل از به سازی و مقاوم سازی ، توانایی به دوش کشیدن آن را نداشتند . این اعمال توسط مهندسین و متخصصین ، پس از انجام مطالعات و تحقیقات لازم ، انجام می شود و همان طور که پیداست ، به دلیل حساسیت بالای این نوع پروژه ها ، انجام آن ها نیاز به تبهر و چیره دستی دارد ؛ مفتخریم که در شرکت مهندسی سپهر گستر ارشیت با خبره ترین مهندسان کشور ، انواع پروژه های ساختمانی را ، به بهترین نحو ممکن ، به پایان می رسانیم . به سازی و مقاوم سازی اگر در مراحل اولیه ساختمان پایه ریزی و انجام نشده باشد ، قطعا انجام آن در مراحل بعدی و پس از ساخت و اتمام کار ، زمان بر بوده و انرژی بیشتری را مطالبه می کند ؛ طبیعی است که یک تقویت کردن یک سازه ی موجود بسیار پیچیده تر خواهد بود ؛ پس در بهترین حالت ، به سازی باید در همان ابتدای کار پایه ریزی شود .

روش های معمول که برای تقویت ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند ، معمولا به فضای بیشتری نیاز داشته و با توجه به شرایط ، بیشتر در معرض آسیب های محیطی واقع می شوند ؛ از انواع این روش ها می توان به ، شاتکریت و انواع پوشش های مسلح مانند ژاکت های فولادی و بتنی اشاره کرد . با پیشرفت روز افزون علم و دانش و تکنولوژی ، هر روزه روش های جدید تر ، بهتر و با کیفیت تری را شاهد هستیم ،

تکنولوژی و روش اف آر پی ( FRP ) از جمله این متد های جدید هستند ،

اف ار پی ساخته شده از مصالح کامپوزیتی پلیمری تقویت شده است که الیاف موجود در آن به هر چه بهتر شدن آن ، کمک ویژه ای رسانده است . برای ساختمان هایی که قرار است ، تغیر کار بری دهند و یا افزایش طبقات داشته باشند ، سطح عمل کرد ساختمان و ضریب اهمیت ساختمان ، زیر عنوانی به نام بار های زنده ، دچار تغیر خواهند شد بنا بر این ، نیاز به طراحی مجدد سازه بوده و تعیین سطح عمل کرد آن مجددا نیاز به باز نگری خواهند داشت .

 

انواع روش های تقویت موضعی اجزای ساختمان : 

در بخش اول این قسمت ، به مقاوم سازی تیر های ساختمان می پردازیم .

مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی : همان طور که ذکر کردیم ، این روش یکی از روش های معمول و مرسوم برای تقویت ستون ها می باشد که جهت افزایش باربری ثقلی تیر ها ، در ساختمان هابه اجرا در می اید . در این روش ، تیر های دچار آسیب ، شکستگی و یا تیر هایی که دچار ضعف باربری هستند را ، ابتدا با افزودن آرماتور ها و قالب بندی و سپس با بتن ریزی که معمولا از بتن خود تراکم برای آن استفاده می شود ، تقویت می کنند . اگر ژاکت های بتنی ضخامت کمی داشته باشند ، می توان از شاتکریت ها استفاده کرد .

اضافه کردن ورق های فولادی به ستون : در این روش به منظور بالا بردن ظرفیت بار بری خمشی تیر ، از اتصال ورقه های فولادی به وجه کششی ستون ها ، استفاده می شود . ورق هایی که برای این روش استفاده می شوند باید ضخامت حداکثری ، 3 سانتی متر را دارا باشند ؛ همچنین می توانیم با افزودن ورق های موازی با تیر فولادی ، مقاومت برشی آن را افزایش داد . این ورقه ها را با رزین اپوکسی به تیر می چسبانند .

روش پیش تنیدگی یا پس کشیدگی : همان اف آر پی که بالا تر عنوان کردیم ، از بهترین ها . در این روش جهت ، تقویت تیر ، باید ظرفیت بار بری فعال عضو را بلافاصله بالا ببریم ، از این رو اف آر پی با القای کشش در کابل های پیش تنیدگی ، باعث باز توزیع گشتن نیرو های داخلی ، می شود و نتیجه لازمه را به بار می نشانند .

مقاوم سازی با کاموزیت های FRP : جهت بالا بردن و افزایش ظرفیت جهشی مقطع تیر باید اتصال اف آر پی با ناحیه کششی بتن در تیر ، اتفاق بیوفتند ؛به همین دلیل از الیاف اف آر پی مقاومت بالا تری نسبت به ورقه های فولادی دارند ، از این الیاف ، در این روش استفاده می کنند ؛ به علاوه اینکه ، این الیاف اف آر پی در طی 3 الی 4 روز می توانند خود را به 3 برابر مقاومت کششی فولاد برسانند . عوامل زیادی مانند ، مساحت ، مشخصات مکانیکی میلگرد های به کار رفته ، مقطع تیر بتنی ، مقاومت بتن استفاده شده و … در میزان مقاومت خمشی که با مواد اف آر پی ، بنا شده است ، تاثیر دارد .

فواید استفاده از روش مقاوم سازی تیر های بتنی با اف آر پی :

مزایا یی که تا کنون در این متن ، برای اف آر پی ، به آن اشاره شده ، آنقدر کار آمد بوده که دیگر نیازی به تعریف و تمجید از الین ساخته بشری نداشته باشد ، اما با این حال ، در این بخش به صورت اجمالی ، در یک نگاه  ، مجدد مزایای اف آر پی را بررسی می کنیم :

از مسائل بسیار حائز اهمیت و مهم در مهندسی ، خوردگی های ساختمان ها است ؛ استفاده از اف آر پی تماما این خوردگی ها را ترمیم و جبران می کند .

در صورت استفاده از ، اف آر پی ، مقاومت خمشی تیر ار افزایش می دهیم .

همچنین ، مقاومت برشی تی نیز افزایش خواهد یافت .

افزایش شکل پذیری تیر ، از دیگر مزایا ی استفاده از اف آر پی ها می باشد .

مقرون به صرفه بودن اف آر پی ها نیز ، باعث پایین آمدن هزینه ها ی سنگین ساخت و سازی می شود .

موردی که به قبلا ذکر کردیم ، از اهمیت بالایی در کار ساخت و ساز ، بر خوردار است ، خوردگی ساختمان بود که اف آر پی مقاومت در برابر این خوردگی ها را بسیار بالا می برد .

از مشکلات تقویت ساختمان ها و به سازی آن ها ، می توان به اشغال فضای زیاد و افزایش وزن ساختمان اشاره کرد که خود ، تاثیر منفی بر مقاوم سازی ساختمان دارد ؛ استفاده از اف آر پی ها این افزایش حجم را به حداقل خود می رساند .

علاوه بر به حداقل ساندن فضای اشغال شده در به سازی و مقام سازی با اف آر پی ها ، می توان به کنترل کردن عرض ترک ها نیز اشاره کرد .

با استفاده و کار کردن اف آر پی ها ، در ساختمان ها ، به افزایش عمر و دوام هر چه بیشتر ساختمان و مقاوم سازی آن نییز ، کمک خواهد شد .

سهولت و راحتی استفاده در اجرای اف آر پی ها نیز ، از دیگر مزایای استفاده از اف آر پی ها می باشد .

 

تیر های فولادی و اف آر پی ( FRP ) :

تیر های فولادی قسمت مهمی در سازه های فولادی بوده و وظیفه مهمی به عهده دارند ؛ تیر های فولادی ، انرژی و وزن وارده را ، از کف سازه ها به ستون ها انتقال می دهد ؛ حال در این بین ، اگر به هر دلیلی ، این تیر های فولادی توان و ظرفیت خمشی مناسب را نداشته باشند ؛ باید با به سازی و مقاوم سازی ، آن ها تقویت نمود . در این بین ، باز هم اف آر پی به کمک ما می آید . درست مانند روش قبلی که با چسباندن اف آر پی ها به تیر ها ، موجب تقویت و دوام ساختمان شدیم ، برای تیر های فولادی نیز به همان روش عمل میکنیم . می توانیم دو سر مفصل تیر های فولادی را با اف آر پی تقویت کنیم ؛ برای تیر هایی که در قاب های چند دهانه استفاده می شوند نیز می توان به وسیله اف آر پی و تقویت بال تحتانی ، به تقویت خمشی این تیر ها پرداخت .

 

استفاده از اف آر پی در تیر های فولادی و مزایای آن : 

استفاده اف آر پی در تیر های فولادی نیز مانند تیر های بتنی مزایای ویژه ی خود را دارد :

درست مانند تیر های بتنی ، در تی های فولادی نیز با استفاده از اف آر پی به احداقل اشغال فضا برای مقاوم سازی ، دست پیدا خواهیم کرد و ضخامت کم لمینین اف آر پی از محاسن این روش است .

وزن کم الیاف اف آر پی از جمله مزیت های آن است که باعث بهخ حداقل رساندن مشکلات در حین اجرا و نصب می گردد .

بال تیر ها دچار کمانش های نوضعی می شوند ، اف آر پی ها این کمانش را به تعویق می اندازند .

انعطاف پذیری اف آر پی ها ، از دیگر مزایای آن ها نسبت به رقبایشان است .

با استفاده از اف آر پی ها شاهد ، افزایش ظرفیت خمشی تیر ها ی فولادی خاهیم بود .

هزینه پایین تر و مقرون به صرفه بودن این روش در به سازی و مقاوم سازی ساختمان ، از دیگر دلایل محبوبیت اف آر پی ها می تواند باشد .

 

موارد بیشتر تقویت سازه ها و ساختمان ها :

دو مورد تیر های بتنی و فولادی که در بالا ذکر کردیم تنها ، گوشه ای از دنیای تقویت و به سازی ، است . هر سازه و ساختمان یرا که بنگرید ، چه بنایی تاریخی باشد ، چه سازه ای مدرن ، ممکن است به به سازی و مقاوم سازی نیزا پیدا کند ؛ انواع قسمتها و اجزای ساختمان نیازمند تقویت هستند ، چه در بدو شروع کار به فکر آن باشیم و چه در صورت پشت پوش اندازی و … ، بعد از اتمام پروژه به فکر اعمال تغیرات جهت تقویت ساختمان باشیم . آنقدر این موارد و اجزا برای تقویت زیاد و گونا گون هستند که یک مقاله به تنهایی ، گنجایش توضیح تمام این روش ها و اجزا را نخواهد داشت . در هر صورت اگر بخاهیم اشاره ای کوچک به این ابعاد داشته باشیم می توانیم مواردی همچون : مقاوم سازی ستون ها به روش ژاکت فولادی ، مقاوم سازی ستون ها با کامپوزیت های اف آر پی ، مقاوم سازی ستون های فولادی با اف آر پی ، اضافه کردن ورق های فولادی ، افزایش و تقویت با روش دال بتنی ، اضافه کردن صفحات فولادی به دال ، مقاوم سازی دال با کامپوزیت اف آر پی ، انواع روش های تقویت دیوار ها ، شاتکریت بتنی دیوار ها ، انواع روش مقاوم سازی اتصالات ، راه کار هایی برای تقویت پی و شالوده ساختمان ، ترمیم بتن های آسیب دیده ، تزریق رزین اپوکسی ، انواع روش به سازی سیستم سازه ای ساختمان ، الحاق دیوار برشی ، افزودن باد بند ، میراگر در به سازی ، جدا سازی لرزه ای در به سازی ساختمان ، اضافه کردن قاب خمشی و … اشاره کنیم ؛ شرکت سپهر گستر آرشیت آماده انجام تمامی پروژه های ساختمانی و به سازی می باشد .

 

سخن پایانی : 

شرکت سپهر گستر آرشیت ، با مهندسانی خبره ، توانا و حرفه ای ، آماده انجام انواع پروژه های ساختمانی از بدو شروع ساخت ، تا انجام تغیرات گونا گون در در ساختمان ها ، حتی پس از اجرا و اتمام پروژه ، می باشد .

جهت انجام پروژه های خود با ما در تماس باشید .

 

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاسپذاریم و لحظاتی خوش را برای شما آرزومندیم .