باز سازی و نوسازی
30
سپتامبر

تفاوت باز سازی و نو سازی

باز سازی و نو سازی ، دو عنوانی که معمولا با یک دیگر اشتباه گرفته می شوند و در بین حرف ها صحبت هایی که در طول روز ، گفته می شود ، در بین تعملات روزانه ، کسی به معنای دقیق آن ها توجهی ندارد ؛ غافل از اینکه باز سازی و نو سازی ، در مهندسی ، و انجام پروژه ها ، دو مفهومی کاملا مجزا و متفاوت از یک دیگر دارند . جا به جایی این دو مفهوم در عمل فاجعه ای بزرگ به بار خواهد آورد ؛ تصور کنید که به جای باز سازی یک ساختمان ، عمل نو سازی را روی آن انجام دهید ! البته چنین اتفاقی در دنیای واقعی رخ نخواهد داد اما خیلی بهتر است که در گفت و گو های روز مره ی خود ، هر کدام از این لغات را ، در جای مناسب خود به کار ببریم . در این مقاله شرکت سپهر گستر آرشیت به تفاوت باز سازی و نو سازی در لغت و عمل ، می پردازیم .

 

در مقالات قبلی اشاره ای کوچک به معنی باز سازی داشتیم ؛ در این مقاله به طور مفصل به آن می پردازیم .

 

 

"<yoastmark

تفاوت باز سازی و نو سازی در لغت : 

همان طور که در مقاله قبل به آن اشاره کرده بودیم ، باز سازی به معنی انجام انواع اقدامات فنی و مهندسی جهت با دوام ساختن و زنده کردن ساختمان ها و بناهای فرسوده و قدیمی است . در واژه نامه تخصصی مهندسی ، باز سازی یک بنا ، به معنی مرمت کردن یک سازه است . باز سازی ، بیشتر برای بنا ها و ساختمان های قدیمی و اثار باستانی ، کار برد خود را به اثبات رسانده است ، اما در حالت عادی ، برای دیگر ساختمان ها نیز ، کارایی خود را نشان داده است . در باز سازی یک بنا ، قسمتی که آسیب دیده و یا نیاز به تعمیر دارد ، مورد مرمت و باز سازی قرار می گیرد ؛ و همانطور که ذکر شد ، برای بنا های گو نا گونی کار برد دارد .

باز سازی معمولا به تغیرات و تعمیرات اساسی اطلاق می شود ، به عنوان مثال : تعمیر و مرمت نمای ساختمان ، رفع مشکلات تاسیساتی ساختمان ، تقویت ساختار کلی ساختمان ، تعمیرات انواع کف های ساختمان ، تعمیرات مر بوط به ساختار قدیمی ساختمان ، تعمیر دیوار های ساختمان با مصالح مشابه مصالح اصلی و قبلی استفاده شده برای دیوار ها و …

از نظر ملاحظات زیست محیطی ، مالی ، انرژی ، زمان و … اگر بُن و پایه اصلی ساختمان ، مقاومت لازم را دارا باشد ، منطقی است که به مرمت و باز سازی آن روی آوریم و نیازی به صرف وقت و هزینه های گزاف برای ساخت ساختمان جدیدی نخواهد بود .

و اما نو سازی و آشکار شدن تفاوت میان باز سازی و نوسازی ؛ نو سازی از واژه نو و از فعل نو کردن ، سر چشمه می گیرد ، فر آیند جان بخشیدن و تجدد ساخت ساختمان تا ساختاری نو و تازه ، جای ساختار فرسوده و فرتوت قبلی را گرفته ، و جانی تازه به سازه ببخشد . انجام تغیرات و افزون موارد گو نا گون ، تحت عناوین متفاوت ، به ساختمان را عمل نو سازی سازه می خوانند که اکثر این پروژه ها نیز در داخل ساختمان شکل می گیرند و نمایش داده می شوند . در مواردی که ساختمان مشکلی نداشته باشد ، هدف از اعمال تغیرات متفاوت ، ایجاد نمایی نو در سازه می باشد .

نو سازی معمولا زمانی انجام می دهند که شما ساختار کلی ساختمان خود را دوست دارید ، اما خواستار کمی تغیرات و مدرن سازی ساختمان خود هستید ؛ به عنوان مثال تعویض شیر آلات ساختمان یا اجرای سقف های کاذب . انجام تمامی تغیرات نو سازی ، زمانی منطقی و مقرون به صرفه است که ساختمان مقاومت کافی را داشته باشد . از متداول ترین نو سازی ها می توان به موارد متعددی اشاره کرد به عنوان مثال : تغیر در سرویس / سرویس های بهداشتی ، تعویض دست گیره در ها ، تغیر در طراحی داخلی ساختمان ، نصب و اجرا ی سقف های کاذب ، تعویض یا نصب وان و تغیر در شیر آلات ، ایجاد فضا و موارد مفید جهت استفاده برای قسمت های پرت شده و غیر قابل استفاده در ساختمان ، تغیر در کف و کف پوش های ساختمان ، تغیر در جلوه های داخلی و دکوراسیون آشپز خانه ، تغیر در پوشش دیوار های ساختمان مانند رنگ کردن و یا استفاده از کاغذ دیواری ، تعویض کابینت های آشپز خانه ، و …

 

نگاهی اجمالی و کلی به تفاوت این دو واژه : 

1 – پروژه های نو سازی معمولا جهت تغیر در ساختمان و سازه به کار می روند ، اما باز سازی کل یک ساختمان یا جزئی از یک ساختمان ، به طور کلی دچار تغیر می شود .

2 – هزینه های باز سازی ساختمان ، نسبت به نو سازی آن ، بیشتر بوده ؛ زیرا که در باز سازی علاوه بر هزینه های مواد و مصالح و تخریب و … نیاز به اخذ مجوز هایی می باشد . در ادامه همین مقاله ، بیشتر به موضوع اخذ مجوز ها خواهیم پرداخت .

3 – مسئله دیگر زمان اجرای پروژه ها است . در پروژه های باز سازی ، معمولا به زمان طولانی تری نیاز بوده و به طور میانگین ، چند ماه به طول می انجامد ؛ درصورتی که در پروژه های نو سازی به مدت زمان کمتری نیاز بوده و نسبت به باز سازی در زمان کم تری به پایان می رسد .

4 – پروژه های نو سازی ، شامل بخشی از ساختمان می شوند ؛ به عنوان مثال نو سازی نمای بیرونی ساختمان ، یا محوطه بیرونی ، و یا برخی قسمت های داخلی ساختمان .

5 – در باز سازی ساختمان ها ، بخش ها فرسوده و غیر قابل سکونت به طور کامل تخریب شده و مجددا ساخته می شوند ؛ در صورتی که در نو سازی ، تنها بخشی از ساختمان که نیاز باشد ، با طراحی دقیق و مهندسی حرفه ای ، نو سازی می شود .

با تمام تفاوت هایی که عنوان کردیم ، باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشیم که ، با توجه به پروژه ها ممکن است نو سازی و یا باز سازی ، به تنهایی بر روی یک ساختمان انجام گیرد و یا به صورت هم زمان ، هم باز سازی و هم نو سازی ، بر روی یک سازه ، اجرایی گردد .

 

مجوز ها ی لازم  و ضروری  جهت اخذ : 

مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ، برای انجام برخی از اقدامات از جمله بخی اقدامات ساخت و سازی ، نیاز به اخذ مجوز های مربوطه ، می باشد . مجوز هایی که جهت اقدامات باز سازی ، لازم به اخذ ، از شهردرای می باشد ، عبارت اند از :

1 – جا به جایی راه پله ها

2- تخریب دیوار ها ، تیغه ها و دیوار های حامل که نقش اصلی در حفظ و استحکام ساختمان دارند و در صورت تخریب ، به مقاومت ساختمان آسیب وارد می شود .

3 – جا به جایی دیوار های پارکینگ ، در صورتی که موجب از بین رفتن بخشی از پارکینگ ساختمان شود .

4 – جا به جا کردن هر بخشی از ساختمان ، که بر طبق قوانین ، شرایط و ضوابط شهر داری ممنوع ، اعلام شده باشد .

 

در صورتی که اقدامات فوق ، بدون اخذ مجوز مربوطه ، انجام شود ؛ و مامور شهرداری تخلفی را در این اقدامات تشخیص دهد ، فرد خاطی یا مالک / مالکین ، متخلف شناخته شده و مشمول مجازات و جریمه خواهند شد . در مواردی ، به تشخیص شهر داری ، اقدامات انجام شده و سازه ها ، باید تخریب گردند .

 

کدام یک را اجرایی کنیم ؟

کدام یک را باید اجایی کنیم؟ باز سازی مناسب ساختمان شماست یا نو سازی ؟ برای پاسخ به این سوال ، موارد زیر می تواند شما را در انتخاب بهتر ، راهنمایی کند :

هزینه ها و بودجه : چه مقداری از بودجه خود را می خواهید صرف ساختمان خود کنید ؟ هزینه های لازمه را بر آورد کنید ؛ با توجه به بخشی که می خواهید تغیراتی در آن ایجاد کنید ، هزینه ها را ، حداقل به صورت سر انگشتی ، محاسبه کنید ؛ بهتر است این حساب و کتاب ها را در اول راه انجام داده تا پروژه به صورت نیمه و نا تمام ، رها نشود .

توقعات و سلیقه شما : به آنچه که می خواهید در ساختمان خود تغیر دهید دقت کنید . چه چیزی مد نظر شماست و با سلیقه و علاقه شما هم خوانی لازم را دارد . آیا ساختمان قادر به تحمل این تغیرات هست ؟  تمام وجوهات مختلف را در این زمینه در نظر بگیرید ؛ اگر قرار است تغیراتی در اتاق بچه ها و کودکان خانواده ایجاد کنید ، سلیقه خود آن ها و انتظاراتشان را مورد توجه قرار دهید .

بهره بری از متخصصان : حتما در این راه مشورت بگیرید . انجام مراحل ساختمانی و ساخت و ساز ، کار هر کسی نیست . برای موفقیت و انجام کامل پروژه به نحو احسن ، نیازمند فردی با تجربه و کار بلد هستید . شرکت سپهر گستر آرشیت با سابقه ای درخشان و با حضور مهندسانی متبهر و چیره دست ، آماده خدمت رسانی در تمامی پروژه های ساختمانی می باشد .

 

سخن پایانی: 

شرکت سپهر گستر آرشیت با مهندسان خبره و کار کشته ی خود ، آماده انجام هر گونه پروژه ی ساختمانی ، با کیفیت ، دقت و سرعت هر چه تمام تر می باشد . شرگت سپهر گستر آرشیت با گرد هم آوری مهندسین با تجربه و معتمد خود ، توانسته به خوبی به مشتریان گرامی خود خدمت رسانی کرده و سابقه ای درخشان با اعتماد شما عزیزان و توکل به پروردگار متعال ، برای خود ، رقم بزند . شما همچنین می توانید با نظرات و پیشنهادات خود در پایین همین صفحه، در بخش نظرات ، ما را در هر چه بهتر ارائه مطالب و خدمت رسانی ، یاری نمایید .

جهت مشاوره و اطالاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید .

 

در پایان از یکایک شما عزیزان سپاسگذاریم  و لحظاتی خوش را برایتان آرزومندیم .