باز سازی ساختمان
29
سپتامبر

باز سازی ساختمان – بازسازی سرا ها تا کاروانسرا ها

باز سازی ساختمان و خانه مشغله ایست که همیشه در ذهن انسان بوده است . از دیرباز تا کنون ، خانه و کاشانه ، جزو نیاز های اساسی همه موجودات زنده این کره خاکی بوده و هست ؛ زمان غار نشینی انسان با تراش کاری سنگ و دل کوه به تعمیر و بازسازی خانه خود می پرداخت و در دنیای مدرن و پیش رفته امروز ، با ماشین آلات عظیم و غول پیکر دست به باز سازی ساختمان های گوناگون می زنند .

 

باز سازی ساختمان
باز سازی ساختمان

 

تاریخچه ای از باز سازی ساختمان : 

در هر ملیت و قومیتی ، با توجه به فرهنگ ، آداب و رسوم ، مواد در دسترس ، آب و هوا و … انسان دست به ساخت سر پناه های گو نا گونی زده است ؛ در مناطق ساحلی آمریکا ، خانه های حصیری مرسوم بود که در آب و هوای گرم و مرطوب ، جان آدمی را کمی در آسایش قرار دهد و برای تعمیر سر پناه ، به اندازه کافی حصیر و برگ های بزرگ گیاهان بومی آمریکایی در دسترس باشد . در مناطق کوهستانی ، شاهد بناهای سنگی چشم نوازی هستیم که با انواع بلایای طبیعی ، استقامت خود را حفظ کرده اند ؛ گل و لای و سنگ های بزرگ از جمله مواد طببعی موجود در کوه ها هستند که حفظ و نگهداری خانه های سنگی را ، تضمین می کنند ؛ زندگی در مناطق کویری نیز انسان را وا داشت تا از انواع حصیر و پارچه برای خود سقفی ماندگار ، بنا نهند . در فرهنگ خودمان ، ایران عزیز ، خانه های کاه گلی رواج داشت ؛ در معیار های بزرگ تر و بالا تر از انواع آجر و خشت برای ساخت سرا ها ( سرا : لغت کهن پارسی به معنی خانه ) یا کاروانسرا ها استفاده می شد . سیر و گذشت زمان ، تحولات عظیمی را در مواد سازنده ساختمان ها و حتی نحوه ساخت انواع ساختمان ، ایجاد کرد .

بشر زمانی که ایرادی در سر پناه خود ببیند ، دست به بازسازی ساختمان خود می زند ؛ خواه کلبه ای چوبی باشد ، خواه کاخ و عمارتی عظیم . اگر شکستگی در شیشه پنجره نمایان شود ، دست به تعویض شیشه می زند ؛ اگر از سقف خانه ، آب چکه کند ، در صدد تعمیر آن بر می آید ، حتی اگر کوچک ترین صدایی که بنیاد خرابی در آینده را سر دهد ، و یا زنگ زدگی کوچکی کنار چهار چوب فلزی در ، رنگ خود را نمایان کند ، انسان برای جلوگیری از خطرات و خرابی های بزرگتر دست به باز سازی ساختمان خود می زند .

در گذشته از مواد طبیعی موجود در دل طبیعت ، مانند همان گل و سنگ و … برای بنای انواع ساختمان استفاده می شد و امروزه از مواد شیمیایی و انواع ترکیبات آلی و غیر آلی . شاید یک قرن حتی به ذهن انسان هم خطور نمی کرد که ماشین آلات گو نا گون کار دست را در ساختمان سازی ایفا کنند ؛ از کندن و برش و … تا بازسازی ساختمان و یا حتی جا به جایی آن . شاید در گذشته و زمان های دور برای باز سازی ساختمان تنها جایگذاری یک سنگ جدید به جای سنگی که شکسته یا افتاده بود ، کفایت می کرد ؛ یا  کشیدن یک ماله کاه گل به روی دیوار ، ترک آن را می پوشاند و همه چیز مثل روز اول ، عالی به نظر می رسید ، و هر شخصی که مالک خانه بود و در آن زندگی می کرد ، قادر به باز سازی آن بود ؛ اما امروزه داستان متفاوتی پیش روی ماست . دیگر ملات هیچ خانه ای از کاه گل نیست ، هیچ خانه و عمارتی از شیشه های دست ساز قدیمی ، برای پنجره هایش استفاده نمی کند ؛ ملات ها از انواع سیمان ها هستند ، حتی ملات ها با یک اسم مشابه دارای چندین مدل و نوع هستند ؛ شیشه ها نیز همینطور هستند ؛ امروزه کارخانه ها متحمل ساخت انواع شیشه هستند و شیشه سازی امروزه به نوبه خود صنعتی جدا گانه محسوب می شود .

بازسازی نوین ساختمان ها :

در دنیای پر تکاپو ی ما دیگر مجالی برای وقت گذاشتن های طولانی مدت نیست ؛ دنیا به سرعت برق و باد در حال پیشرفت و حرکت است ، نمی توان حتی لحظه ای درنگ کرد و کار را به عقب انداخت یا در انجام آن کوتاهی کرد ؛ حتی دیگر نمی توان مانند گذشته از نیروی محدود انسانی کمک گرفت  امروزه ماشین آلات ، بدون محدودیت در توان و قدرت ، با سرعت بالا ، کاری با کیفیت را تحویل جامعه انسانی می دهند و تمام آنچه که نیاز انسان در باز سازی ساختمان است را ، انجام می دهند .

ماشین آلات گو نا گون در دنیا ی امروز ما از کندن پی ساختمان تا تخریب و باز سازی آن را تماما به عهده دارند . انواع بولدوزر ، بیل های مکانیکی ، توپ های تخریب و … از جمله این ماشین آلات هستند . درست است که با گذشت زمان و پیشرفت ها ی دنیا ی امروز ما ، دیگر کار با دست و اعمال یدی به کلی کنار رفته است ، اما کنترل و هدایت همین ماشین آلات عظیم اجثه نیز به خودی خود امکان پذیر نیست ف و هر کسی از عهده آن ر نمی آید ؛ کنترل این ماشین آلات نیامند یاد گیری ، علم و دانش مخصوص خود است ؛ در همین راستا برای اطمینان و اعتماد ، گواهینامه و مدرک ویژه ای ، برای هدایت این ماشین آلات ، در نظر گرفته شده است . نا گفته نماند به همان میزان که کار و سرعت پیشروی آن بیشتر شده است ، مهارت بیشتری نیز طلبیده می شود .

 

تفاوت باز سازی و نو سازی :

 

باز سازی ساختمان
باز سازی ساختمان

بسیار ی از ساختمان ها قدیمی و فرسوده و کهنه هتسند که مهندسین با توجه به شرایط تصمیم می گیرند که یک بنا نیازمن نو سازی ، یا باز سازی می باشد . این دو مفهوم کاملا از یک دیگر متمایز هستند .

باز سازی ، مجموعه ای از اقدامات فنی و مهندسی بر روی یک سازه و ساختمان است که به منظور زنده کردن و با دوام ساختن یک بنا ، انجام می شود و معمولا این افعال برای ساختمان ها و بناهای تاریخی ، انجام می پذیرد . نوسازی تعرف مقابل و متفاوت با باز سازی دارد ؛ نو سازی به معنی تغیرات کلی در ساختمان است و معمولا پس از پایان و اتمام پروژه ، تغیرات فاحشی در داخل و نمای خارجی ساختمان را شاهد خواهیم بود . از این رو اهمیت ویژه ای طلبیده می شود تا تفاوت نو سازی و باز سازی ساختمان را ف دانسته ، و با توجه به علاقه و نیاز خود ف اقدامات لازم را به ثمر بنشانیم .

قوانین و مقررات : 

تمام اقدامات و تصمیماتی که جهت انجام در هر قسمت از شهر گرفته و انجام شود ، و یا به مراجع قضایی مرتبط شود ، در وحله اول نیازمند اخذ مجوز است . در مورد بازسازی ساختمان ها ، در همه ی موارد نیاز به اخذ مجوز نمی باشد ؛ باید با توجه به مورد و وابستگی ها ف در مورد اخذ مجوز و سایر اقدامات مربوطه ، تصمیم گیری به عمل بیاید ؛ به هر حال ، به صورت کلی در موارد زیر نیازی به اخذ مجوز نمی باشد :

  1. 1 – همه اقدامات جهت تعویض و تعمیر کف و کف سازی طبقات و زیر زمین
  2. 2 – نقاشی
  3. 3 – سفید کاری و سیمان کاری ساختمان
  4. 4 – تخلیه و یا حفر چاه فاضلاب
  5. 5 – نصب انواع کولر و شوفاژ
  6. 6 – تعمیرات لوله کشی ساختمان
  7. 7 – تعمیرات سیم کشی ساختمان
  8. 8 – کلیه اقدامات جهت تعویض و یا تعمیر نما ی ساختمان
  9. 9 – تعویض در و پنجره ها ی ساختمان
  10. 10 – تغییرات مربوط به حیاط و فضای داخلی ساختمان
  11. 11 – تمام تعمیرات مربوطه به سرویس ها ی بهداشتی
  12. 12 – تعمیرات مربوط به بام ساختمان و شیر وانی
  13. 13 – احداث و ساخت حوض و استخر ، مشروط بر اینکه پارکینگ از بین نرود

مواردی که در بالا عنوان شد ، نیازی به اخذ مجوز ندارد ؛ اما در مقابل ، مواردی که در ادامه مطلب ذکر می شوند نیاز به مجوز شهرداری خواهند داشت . این موارد عبارت اند از :

1 – جا به جایی راه پله ها

2 – جا به جا کردن بخش هایی از ساختمان ها ، که بر طبق قوانین و ضوابط شهرداری ممنوع اعلام شده است

3 – تخریب و جا به جا کردن ، دیوار ها ، تیغه ها و حامل هایی که وزن ساختمان بر آن ها سوار بوده و در صورت تخریب به مقاومت ساختمان آسیب وارد شده و کاهش می یابد

4 – جا به جا کردن دیوار های پارکینگ ، در صورتی که این جا به جایی منجر به از بین رفتن قسمتی از پارکینگ شود

موارد ذکر شده ، باید تحت اخذ مجوز شهرداری ، باز سازی شوند ؛ در غیر این صورت ، با تشخیص مامور شهرداری ، در صورت تخلف ، فرد متخلف و یا مالک / مالکین ، مشمول جریمه خواهند شد و در بعضی موارد باید تغیرات ایجاد شده ، بنا بر دستور شهر داری ، تخریب شود .

مدارک و گواهی های لازم جهت اعمال تغیرات :

 

باز سازی ساختمان
باز سازی ساختمان 

بر طبق قوانین ، شرایط و ضوابط مربوطه جمهوری اسلامی ایران ، جهت باز سازی ساختمان ، مدارک و مستندات زیر ، لازم و اجباری هستند :

1 – اصل و کپی سند مالکیت ملک یا املاک

2 – کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک / مالکان

3 – کپی بنچاق ملک

4 – جوابیه بیمه

5 – جوابیه آتش نشانی

6 – تکمیل فرم در خواست مجوز تعمیرات

7 – در صورتی که ساختمان در قسمت بافت فرسوده قرار گرفته باشد ، اخذ مجوز از میراث فرهنگی نیز لازم و ضروری می با شد .

 

چگونگی و شروع کار :

جهت اقدام ه باز سازی ساختمان در مرحله اول باید تصمیم بگیرید که می خواهید کار به هده ختان بشد ی آن را به یک پیمان کار بسگارد .شرکت ها و عناین زیادی در کشور ، در حال حاضر برای این اقدامات تاسیس دشه اند ؛ شرکت سچهر گستر ارشیت با گرد هم آوری خبره ترین و بهترین مهندسین کشور آماده خدمت رسانی با به روز ترین متد و شیوه های مدرن مهندسی جهان ، با تکیه بر خداوند متعال و دانش و علم به روز ، و پیشینه ای نیک در جلب اعتماد مشتریان خود ، آماده خدمت رسانی به یکا یک شما عزیزان می باشد .

هزینه های مرتبط : 

برای شروع کار باید تمام هزینه ها اعم از اخذ مجوز ها ف مصالح ف دستمزدها و … را در نظر گرفته و حداقل به صورت انگشتی حساب کتابی از آن ها داشته باشید . اگر چه این روز ها قیمت های سر سام آور هچنان رو به صعود پر می کشند و باید انتظار هر لحظه تغیر را داشته باشیم .

این هزینه ها با توجه به اقدامات لازمه باید محاسبه گردند ؛ با توجه به ساختمان و قستی که قرار است باز سازی شود ، از انواع هزینه ها ی باز سازی ساختمان ، می توان به ، هزینه هر متر کاشی و سرامیک مورد نیاز و مصالح آن ، هزینه نصب و خریداری سنگ کاری و مصلح مورد نیاز آن ، هر متر تیغه چینی و مصالح مورد نیاز آن ، هزیه هر متر آجر چینی و مصالح مورد نیاز آن ، هزینه هر متر سقف کاذب کناف و مصالح مورد نیاز آن ، هزینه هر متر نقاشی و رنگ کاری ، هزینه هر متر لوله کشی ، هزینه نصب پنجره ها و درب ها ، هزینه شیر آلات ساختمان ، هزینه سنگ سرویس بهداشتی ، و در آخر نیز به هزینه کار گران روز مزد و نصاب ها ( به عنوان مثال نصاب شیر آلات ) اشاره می کنیم .

سعی ما بر این بود که تمامی هزینه ها را در متن بالا خاطر نشان شویم ، در صورتی که احساس می کنید عنوانی از هزینه ها از قلم جا مانده ، در قسمت نظرات مار ا در ارائه بهتر مطالب ، یاری فرمایید .

سخن پایانی  : 

تمام موارد عنوان شده در این متن ، را با خیالی راحت می توانید به مهندسین با تجربه و مجرب شرکت سپهر گستر آرشیت بسپارید . ما در این شرکت از بهترین و خبره ترین مهندسین کشور یاری طلبیده و انواع پروژه ها سبک و سنگین ساختمانی ، را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون با پیشینه ای درخشان ، آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز خود هستیم .

جهت مشاوره وتکمیل فرآیند پروژه با ما در تماس باشید .

در پایان از شما بازدید کننده کمال تشکر را داشته و لحظاتی خوش را برایتان آرزومندیم .