تخریب به روش دستی
30
سپتامبر

انواع روش های تخریب ساختمان

برای تخریب ساختمان روش های متعددی وجود دارد که بستگی به شرایط محیطی ساختمان و سازه ها مجاور ، سیستم  ساخت سازه ، تجهیزات و ماشین آلات در دسترس بودجه شما و از همه مهم تر نظر کاشناس دارد از جمله روش‌ های تخریب ساختمان‌ ها می‌توان به مواردی نظیر، تخریب به روش دستی،  تخریب با دخالت ماشین‌آلات، تخریب به روش انفجاری، تخریب با خردکننده بازو‌بلند هیدرولیکی، تخریب با استفاده از مواد غیرانفجاری، برش با اره و استفاده از گوی تخریب، میتوان اشاره کرد.اما اگر قصد بازسازی ساختمان خود را دارید میتوانید به این

صفحه مراجعه کنید

تخریب ساختمان به روش دستی

تخریب به روش دستی نسبت به  دیگر روش های تخریب ساختمان به دلیل دخالت نیرویی انسانی هزینه و بودجه کمتری نیاز دارد که علت آنرا در پایین تر مطرح خواهیم کرد  و هچنین تخریب به صورت دستی دردسر های خودش را نسبت به دیگر روش ها دارد از جمله سرو کله زدن با کارگر و حتا ممکن است که ریسک خطر زیاد جانی کارگر را تهدید کند در تخریب به روش دستی کارگر با یک خطا میتواند هم امنیت جانی خود را از دست بدهد و هم میتواند خسارت های سنگینی به پروژه تخریب آن سازه وارد کند. اما باز این روش خاصیت های خوب خودش را دارد در این روش تخریب چون با دخالت نیروی انسانی انجام میشود کار بصورت آرم  و پیوسته کارگران با هدایت مهندسین آن پروژه از سمت بالای ساختمان شروع و تاکف زمین تخریب توسط کارگر ها انجام میشود و ممکن است بسیاری از مصالح ساختمانی باز یافت شوند که اگر دقیق تر بخواهیم توضیح دهیم در روش تخریب دستی، روش اجرا به این صورت است که از بالاترین طبقه شروع شده و متناسب با مسیر بارگذاری یعنی ابتدا کف‌ها، سپس تیرهای فرعی، تیرهای اصلی، ستون‌ها و دیوارهای برشی و نهایتا فونداسیون برچیده می‌شود.برای  کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش هزینه تخریب پروژه  این روش گزینه خوبی برای شما میباشد . و توجه کنید که این روش بیشتر در سازه ها و ساختمان های قدیمی جواب گیر است و در ساختمان های جدید و چند طبقه تخریب به این روش در بعضی شرایط ممکن نیست که در پائین تر بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

تخریب به روش دستی
تخریب به روش دستی

 

 تخریب با دخالت ماشین آلات

 یکی از روش های تخریب ساختمان تخریب توسط ماشین آلات است  در این روش از ماشین‌آلات برای تخریب سازه کمک گرفته می‌شود. برای ساختمان‌های میان‌مرتبه و بلندمرتبه در صورت استفاده از ماشین هیدرولیکی با بازوی کوتاه بیشتر استفاده میشود، باید ایستگاه‌های مختلف  در طبقات مختلف زده شده و ماشین‌آلات به بالاترین طبقه منتقل گردند و کار خود به بهترین نحو انجام دهند. عموما از جرثقیل‌های ماشینی متحرک  برای انتقال ماشین‌آلات استفاده می‌شود. برای جابه‌جایی بین طبقه‌ای ماشین‌آلات نیز می‌توان از همین جرثقیل‌ها کمک گرفت یا با زدن رمپ‌هایی، رفت‌وآمد ماشین‌آلات را تا حدی ممکن امکان‌پذیر نمود. شیب این رمپ‌ها باید توسط شرکت تولید‌کننده ماشین‌آلات تعیین شده و نباید از نسبت ۱.۷۵ به ۱ بیشتر لحاظ گردد اگر به این ها توجه نکنیم باعث میشود تا در طی پروژه تخریب به مشکله جدی بر بخوریم .باید استحکام کف طبقات برای بار ناشی از وزن ماشین‌آلات و بار ناشی از کارکردن آن‌ها بررسی شود. در صورتی که کف‌ها ظرفیت باربری لازم را نداشته باشند، از سازه‌های موقت نظیر شمع‌گذاری در زیر طبقه در دست تخریب استفاده می‌کنیم تا استحکام موردنیاز تامین گردد و ابزار های تخریب بتوانند به آنجا رفت و آمد کنند. پس از تایید مهندس محاسب می‌توان ماشین‌آلات را به طبقه موردنظر منتقل کرد. باید توجه داشت که با علامت‌هایی (مثل نوارهای هشدار یا رنگ‌کردن) بر روی کف طبقه در دست تخریب، محدوده شمع‌گذاری زیر آن مشخص شود تا ماشین‌آلات در خارج از محدوده فعالیت نکنند که توجه نکردن به  این کار در تخریب سازه های که کف طبقات آنها به اندازه کافی مستحکم نیست باعث میشود تا یک خطر جدی برای تمام کارکنان آنجا  باشد پس با علامت گزاری درست در محدوده شمع گزاری کار خود را برنامه ریزی کنید و بهتر است حتما با چند مهندس حرفه ای و با تجربه مشاوره نموده وسپس شروع به کار آن پروژه بکنید.

 تخریب با دخالت ماشین آلات
تخریب با دخالت ماشین آلات

تخریب با ماشین بازوبلند هیدرولیکی

ماشین بازوبلند هیدرولیکی مشابه عملکردی مشابه ماشین روش قبلی دارد ولی به خاطر بازوبلند آن، عملیات تخریب از بیرون سازه انجام شده و نیازی به زدن ایستگاه‌ در طبقات مختلف و ایجاد استحکام برای کف طبقات ندارد و کار برای شما راحت تر میکند. همین تفاوت باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه عملیات تخریب در این روش در مقایسه با  دیگر روش های تخریب ساختمان شده است.از این ماشین برای تخریب سازه‌های ناایمن و مخروبه هم می‌توان استفاده کرد. بازوی بلند این ماشین، امکان دسترسی به طبقات بالاتر را براحتی فراهم می‌کند.برای استفاده از این روش تخریب باید محدوده‌ای در اطراف سازه در دست تخریب به عنوان منطقه ایمن در برابر سقوط آوارها درنظر گرفته شود. حداقل فضای آزاد بین ماشین و ساختمان را برابر نصف ارتفاع ساختمان منظور می‌کنند. این روش بیشتر در پروژه های صنعتی  و تخریب در دور از شهر قابل دسترس است تخریب به این روش در بیشتر شرایط به دلیل تنگ بودن کوچه ها و شلوغ بودن از نظر ساختمانی در مناطق شهری امکان پذیر نیست شما میتوانید با برسی و تحلیل شرایط به انتخاب روش تخریب پروژه خود تصمیم بگیرید ولی قبل از هرکار توصیه میکنیم حتما با کارشناسان و مهندسین با تجربه این حوضه مشاوره کنید.

تخریب با ماشین بازوبلند هیدرولیکی
تخریب با ماشین بازوبلند هیدرولیکی

 

 تخریب با استفاده از گوی تخریب

روش گوی تخریب از جمله پرکابردی ترین روش های تخریب ساختمان در ایران است از قدیمی‌ترین روش‌های تخریب بنا می‌باشد و تخریب های زیادی به این روش انجام میشد که امروزه بدلیل ظهور ماشین‌های هیدرولیکی کمتر از آن استفاده می‌شود و دیگر مورد توجه قرار ندارد و استفاده کمتری نسبت به قبل از این روش میشود. در این روش یک گوی فولادی با وزن بیشتر از ۶ تن از یک بازوی متصل به جرثقیل یا هر ماشین سنگین دیگری آویزان شده است و با اعمال ضربه به سازه موردنظر، تخریب صورت می‌گیرد. . در این روش  معمولا برای تخریب سازه‌های بتنی یا مصالح بنایی از آن استفاده می‌شودو گزینه ای خوبی برای این سازه ها میباشد.

این گوی ابتدا شکل کروی داشت اما با پیشرفت علم ایجاد تغییراتی در ظاهر فیزیکی صورت گرفت و به صورت گلابی شکل که تاحدی سر آن بریده شده، درآمده است. این تغییرشکل باعث می‌شود که گوی پس از تخریب سقف و دیوار، راحتتر به مکان اولیه خود بازگردد و داخل مصالح تخریب شده، گیر نکند و مهندسین را دیگر خود نکند و آنها بتوانند به تمرکز کامل به کار خود ادامه داده و پرژه را به اتمام برساند.

 

تخریب با استفاده از گوی تخریب
تخریب با استفاده از گوی تخریب

روش تخریب به صورت انفجاری

یکی از تخصصی‌ترین روش‌های تخریب بنا، تخریب به شیوه انفجاری است. این روش در مقایسه با سایر روش‌ های تخریب ساختمان ، به دانش، تجربه، برنامه‌ریزی و محاسبات بیشتری نیاز دارد و باید حتما از یک متخصص با تجربه و حرفه ای در این زمینه مشورت و کمک گرفت البته . در اصل  باید کامل تخریب به شیوه انفجار را به متخصص آن سپرد.

بدلیل‌ اثرگذاری انفجار بر روی سازه‌ها و محوطه مجاور، حتما باید قبل از شروع عملیات، امکان استفاده از این روش در محل پروژه موردنظر به درستی ارزیابی شود و  اگر حتا کمی به آن بی توجهی شود ممکن است خسارت بسیار جبران ناپذیری را داشته باشد .

این روش تخریب، گرد و خاک زیادی تولید می‌کند و بسته به حجم سازه در دست تخریب، ممکن است در بازه زمانی چند ماهه  پاکسازی منطقه از اثرات تخریب انجام باشد. همچنین میزان آلودگی صوتی آن زیاد بوده و باید شعاع زیادی (درحدود ۲.۵ برابر ارتفاع ساختمان) به عنوان منطقه ممنوعه و محافظت شده از سکنه خالی گردد. و حتما این نکته را در نظر داشته باشید که باید همچنان در رابطه با خالی کردن اطراف ساختمان مشاورت انجام دهید و اگر نتوانیم این محاسبه را به صورت دقیق نتوانیم انجام دهیم ممکن است خسارت آن جبران ناپذیر باشد.

در این روش، معمولا قبل از انجام عملیات تخریب با انفجار، پیش‌تضعیف سازه طبق نظر کارشناس انجام می‌شود. عملیات پیش‌تضعیف به منظور اطمینان از تخریب اصولی سازه در اثر انفجار با استفاده بسیار کم مصرف از مواد منفجره و کم ترین میزان ارتعاش و آلودگی زیست‌محیطی می‌باشد و همچنین این کار باعث کاهش هزینه مصرف تخریب ومیشود و همچنان در اقتصاد کشور بسیار سود آور بوده است . پیش‌تضعیف سازه شامل ضعیف  یا باریک کردن تکیه‌گاه‌ها با کارهایی نظیر برش و برچیدن قسمتی از اجزای سازه‌ای مانند دیوارهای برشی یا ستون‌ها  می‌باشد. باید توجه داشت که پایداری سازه پس از انجام عملیات پیش‌تضعیف همچنان پابرجا باشد و تا عمیلیات تخریب به درستی و کامل انجام گیرد.

 روش تخریب به صورت انفجاری
روش تخریب به صورت انفجار

 

 یکی از جدید ترین انواع روش های تخریب  با روش (Tecorrep)

این روش جدید که سیستم بازتولید زیست‌محیطی تایسی(Tecorep) نامیده می‌شود، توسط یک یک شرکت  ژاپنی به نام تیسی انجام شده است و امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرید .

روش کار بدین صورت است که ابتدا یک قاب فولادی در بالاترین قسمت ساختمان قرار میگیرد. در این سیستم سقف طبقه برداشته نمیشود و از پخش گرد و غبار جلوگیری میکند. قاب فولادی نیز از اطراف محدوده تخریب را کاملا پوشش میدهد. سقف توسط ۱۵ جک به ارتقاع ۲۰ متر که بر روی تیرهای ۲ طبقه پایین تر قرار میگیرد، نگه داشته میشود. تمام ستونها و تیرهای و المان های دو طبقه زیر سقف تخریب میگردد و سپس سقف توسط جکها پایین آورده میشود.  توجه داشته باشید این روش تخریب بسیار تر و تمیز انجام میشود بصورتی که از بیرون هیچ نشانی از تخریب مشاهده نخواهد شد و تنها مشاهده میشود که ساختمان در حال کوتاه شدن است. واین گار همچنان از بالا ترین طبقه شروع شده و تا آخرین طبقه ادامه پیدا میکند. این روش یکی از پرکاربرد ترین روش های تخریب ساختمان های بلند طبقه و برج میباشد.

 تخریب به روش( tecorep)
تخریب به روش( tecorep)

 یکی از مهم ترین روش های تخریب ساختمان  با برش و پائین آوردن کاجیما

در روش تخریب برش و پایین‌آوردن کاجیما، ستون‌های یک طبقه بصورت یکی یکی، به میزان ۸۰ سانتی‌متر کوتاه شده و هر ستون کوتاه شده بوسیله یک جک در جای خود نگهداشته می‌شود و با اجرای هر تکرار از فرآیند برش و پایین‌‌آوردن، ستون بطور کلی حذف شده و با جک جایگزین می‌شود. هر کدام از این جک‌ها توان تحمل باری در حدود ۱۵۰۰ تن را دارند که بسیار در تخریب آن ساختمان کمک مکنند. (این ظرفیت با توجه به میزان بار ساختمان در دست تخریب بدست می‌آید). بعد از تخریب تمام ستون‌های یک طبقه، ساختمان توسط جک‌ها به ارتفاع یک طبقه پایین آورده می‌شود. این روش سبب کاهش زمان تخریب نیز می‌گردد تخریب میگردد. اگر شما ساختمان بلند طبقه دارید و به دنبال روش تخریب هستین که با مکتریت زمان انجام شود این روش بهترین گزینه هست.این روش در دسته مهم روش های تخریب ساختمان قرار دارد

در این روش، مقاومت جانبی ساختمان در برابر زلزله نیز توسط دیوارهای برشی بتن مسلح با ضخامت بین ۴۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و با ارتفاعی معادل سه طبقه از ساختمان تامین می‌گردد. در هر مرحله از عملیات تخریب، دیوارهای نصب شده در ساختمان در دست تخریب، ساختمان را در برابر زلزله‌ وزش بادهای شدید، محافظت می‌کند و باعث حفظ آن پروژه میشود که نه تنها باعث کمتر شدن هزینه میشود حتا باعث انجام پروژه تخریب در کمترین زمان میشود و اما این روش به متخصص های  با تچربه و حرفه ای نیاز دارد که البته این به اندازه کم برای شما هزینه دارد اما نگران نباشید باز هم در برابر کاری که برای شما انجام میشود هزینه زیادی نیست.

 

روش تخریب با برش و پائین آوردن کاجیما
روش تخریب با برش و پائین آوردن کاجیما

روش تخریب با استفاده از مواد غیر انفجاری ( NEDA)

این روش بصورت ترکیبی با دیگر روش های تخریب ساختمان انجام میشود و هم بصورت مستقل میتوان از آن استفاده کرد. در این روش از مواد تخریبی غیر انفجاری (NEDA) در سوراخ های که در بتن،سنگ و مصالح نظیر از قبل حفر شده پر میشود این مواد با ترکیب در مصالح واکنش شیمیای نشان میدهند که سبب منبسط شدن مواد در داخل مصالح میشود، با انبساط مواد  تنش ها کششی ایجاد شده که باعث ترک خوردن و نهایتا ریزش و تخریب آن مصالح میشوند.

مواد تخریبی غیر اینفجاری (NEDA) از جمله مواد تخریبی استاتیکی بوده و با مقایسه با دیگر روش های تخریب ساختمان اثر تخریب آن بسیار اندک است، پس توصیه میشود که در کنار این روش از دیگر روش ها تخریب برای فروریزش  و حمل آواره استفاده شود.

 

تخریب ساختمان به روش مواد غییر انفجاری
تخریب ساختمان به روش مواد غییر انفجاری

 

روش تخریب با استفاده از ارّه

در این روش هم ماننده روش مواد تخریب غیر انفجاری میتوانید هم بصورت ترکیبی با دیگر روش های تخریب ساختمان و هم بصورت مستقل از آن استفاده کنید

در این روش قطعات بتنی ، دیوارها و دال ها میتوان با استفاده از ارّه به اندازه های مختلف برش داد این روش در جاهای  که محدودیت درتولید سروصدا و ارتعاش است یا قطعه مورد نظر دارای حساسیت بالای برخوردار است و به دقت بالا در برش نیاز دارد، مناسب است

ارّه ها انواع مختلفی دارند شما با انتخاب مناسب ارّه متناسب با نیاز پرژه ، هم روی پیشبرد برنامه زمانی آن تاثیر دارد و هم روی هزینه تمام شده آن تأثیر مستقیم دارد.انواع مختلفی از ارّه ها که برای برش سنگ و بتن از آنها استفاده میشود میتوان به ارّه صفحه دیسکی،ارّه سیمی، ارّه زنجیری و ارّه ای که مخصوص برش دیوارها و دال میباشد اشاره کرد.

 

تخریب ساختمان با استفاده از ارّه
تخریب ساختمان با استفاده از ارّه

 

سخن پایانی

روش های تحریب ساختمان ها و بناهای مختلف بسیار متنوع بوده و عنوان کردن همه ی این روش ها و سبک ها تنها در یک مقاله نمی گنجد . مهندسان کشورر عزیزمان با سال ها تلاش و آموزش و طی کردن مراحل مختلف ، خود را در جایگاهی قرار می دهند که به تمامی اصول و روش های بازسازی ساختمان ها آشنا و مسلط شده و توانایی نوسازی و نو آوری را در این عرصه ، با خلاقیت هرچه تمام تر به نمایش گذاشته و هنر اصیل و بلند پایه ی خود را به رخ بکشند . شرکت سپهر گستر آرشیت با مهندسانی با سابقه درخشان و علم و دانش به روز با جدید ترین متد های روز جهانی آماده خدمت رسانی با استاندارترین و ایمن ترین روش های بازسازی ساختمان ، به مشتریان عزیز و ارزجمند خود می باشند . در این صفحه تمام سعی خود را کردیم که معرفیی اجمالی و کلی را برای آشنایی شما بازدید کننده گرامی ، داشته باشیم ؛ هم اکنون می توانید برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با راه های ارتباطی شرکت سپهر گستر آرشیت در تماس باشید .

خدمت رسانی ایمن و مطمئن به شما مشتریان گرامی افتخار ماست .
از اینکه تا پایان این صفحه همراه ما بودید سپاسگذاریم